Opgave:
Implementering af
fritagelsesproces i Københavns Kommune
for Digital Post.
Primære
risici:
Uklare rammer og sene leverancer fra nationalt
hold.
Opgave der løbende blev større,
og skal løses i samarbejde mellem flere forvaltninger, uden tilførte
ressourcer.
Løsning:
Nært samarbejde med alle
forvaltninger. Inddragelse, konsensusfokus og kommunikation.
Dialog med nationale aktører.
”Tænk selv” forud, fremrykning af
aktiviteter hvor muligt og risikovillighed fra ledelse og konsulent
ift.
hurtige beslutninger.
Resultat:
Implementering inden for
deadlines med enighed om opgavefordeling imellem forvaltningerne. Ingen
medie-storm eller væsentlige borgerklager.
|
|
Kommentarer fra kunden:
Projektejer:
”Lisette
formåede at skabe rammer og konsensus imellem forvaltningernes ledelse
på denne
ekstra-opgave, og sikre at forvaltningerne tog ejerskab for opgaven.
Dette
medførte at kommunen kunne samarbejde fokuseret, og dermed nå de meget
snævre
deadlines […]. Kommunen har dermed opnået målet om at fremstå
kompetent og
ensartet i sagsbehandlingen over for de berørte borgere.
Digitaliseringschef, Københavns Kommune
Programleder:
”Jeg
har gennem de seneste to år haft et tæt samarbejde med Lisette
Jalking, da
hun har været projektleder på flere strategisk vigtige projekter.
Projekterne
har været karakteriseret af høj grad af kompleksitet, idet der har
været mange
uafklarede forhold i opstartsfaserne, mange interessenter, modstand mod
forandringer og ikke mindst en række afhængigheder til andre projekter.
Lisette
har selvstændigt og med højt energiniveau ledet projekterne yderst
tilfredsstillende. Hun er god til at skabe overblik og sikre forankring
hos den
øverste ledelse. Hun sørger for, at alle interessenter bliver hørt, men
hun
sikrer ligeledes, at der er fremdrift på projekterne. Når der opstår
modstand
mod forandringer, så får hun vendt situationen til noget konstruktivt,
hvorved
der opstå ny energi i projekterne. Endelig er hun konstant optaget af
den
overordnede målsætning for hele programmet. Jeg kan kun give Lisette de
varmeste anbefalinger.”
Programleder,
Københavns Kommune
|
Projektet:
Stor driftsbesparelse årligt
skulle opnås ved at udvide central telefoniplatform i Københavns
Kommune med 50
lokationer,
samt optimere brug af analoge linjer.
Primære risici:
Prisnedsættelse medført reduceret
potentiale. Ukendte muligheder ift. optimering af analoge linjer.
For få implementeringsressourcer
med påkrævede kompetencer. Meget høj teknisk kompleksitet på halvdelen
af lokationerne.
Løsning:
Samarbejde med involverede forvaltninger
og klar ansvarsplacering. Skarp
styring af ressourcer, for fordeling af opgaver ved kompetenceknaphed.
Bred
analyse af analoge linjer, medførte ekstra potentiale på før ukendt
område.
Resultat:
Implementering iht. tidsplan,
kvalitetskriterier og budget. Effektiviseringsresultater opnået som
planlagt.
|
|
Kommentarer fra kunden:
Projektejer:
Københavns Borgerservice har
gennem seks år brugt Lisette Jalking
som ekstern konsulent/projektleder på en række store opgaver samt
projekter.
Når man på den måde løbende bruger den samme person flere gange, så er
der en
åbenlys grund: Opgaverne bliver løst af med utrolig høj kvalitet samt
med en
nidkærhed ift. om, vi som kunde får projektet implementeret med størst
mulig
effekt og værdi.
Lisettes samarbejdsevner er i den
henseende helt afgørende for, om vi har fået succes med vores
projekter. Dvs.
at hun evner at få samarbejdet til at glide på tværs af vores meget
store
organisation i Københavns Kommune - også ift. de forskellige andre
eksterne
leverandører, som måtte være involveret.
Senest har Lisette været
projektleder på en udvidelse af den centrale telefoni-løsning, hvor
yderligere
3.000 brugere er blevet koblet på. Ved projektafslutning sagde et
styregruppemedlem: ”at dette var den bedste projektledelse, han havde
oplevet”.
Alt fra mødeforberedelse, notater, analyser, rapporter og mødeledelse
er gået
op i en højere enhed.
Kontorchef, Københavns Kommune
Den interne projektdeltager:
"Fagligt
er Lisette en yderst kompetent projektleder på alle hendes
ansvarsområder. Hun
har altid fokus på projektet, hvilket jeg synes er en kvalitet i
komplekse
projekter, hvor der er mange interessenter, samarbejdspartnere,
leverandører,
deadlines samt små vigtige detaljer.
Personligt
har jeg haft megen glæde af at samarbejde med Lisette og jeg sætter
stor pris
på hendes gåpåmod, gode humør og hendes engagement samt villighed til
at lære
meget tekniske forretningsgange. Med Lisette som projektleder får man
en garant
for, at projektet får den styring og bevågenhed, der er med til at
sikre at
projektet kommer i hus."
Telefoniansvarlig, Københavns Kommune
|
Opgave:
Systemejerrollen
ønskedes udviklet fra at være uens udført og dokumenteret af de
forskellige systemejere, til et
professionelt, ensartet systemejerskab.
Metode:
Forløb med udvikling af konkrete
arbejdsgange og dokumentation, parallelt med forandringsledelse. 100%
involvering og indflydelse fra deltagerne, men fra ledelse og konsulent
blev
tilført styring og støtte for opnåelse af ensartethed og forbedringer.
Opgaven har dels krævet intensivt
arbejde, men også modningstid, hvorfor projektforløbet har
afbrudt af modningsperioder med normalt arbejde.
Resultat:
Systemejerne har opnået en
tydelig faglig identitet, herunder ensartede processer og ens tilgang
til systemejeropgaven.
Afdelingen arbejder
proaktivt med systemejerskab, herunder sikkerhed og dokumentation, samt
øget
leverandørstyring. Markant forøgelse af systemejeres selvforståelse og
sikkerhed i varetagelse af opgaven.
|
|
Kommentarer fra kunden:
Systemejer:
”Projektet har betydet, at man som systemejere har
et overblik over arbejdsgange, dokumentation og procedurer, både når
det gælder
projektfase, implementeringsfase, overgang til drift og i driftsfasen.
Ligeledes har det givet en ensartethed på tværs af alle systemerne, vi
ved hvor
vi skal finde dokumentationen på alle systemerne.[…]
Efterfølgende
har dette medvirket til at vi, fra denne oprindelige gruppe, rigtig
gerne har
ville samarbejde, fordi vores forskelligheder betyder at vi får taget
fat om
væsentlig flere problematikker end vi ellers ville have gjort. Det har
også
medvirket til at vi er blevet gode til at lytte til hinanden, og dette,
helt
til vi har talt færdigt, så den fulde forståelse opnås.
Lisette
har været ekstremt god til at styre tropperne, og til at holde fast i
at vi
skal have opfyldt målene, også selvom der har været meget travlt. Hun
har også
været god til at styre diskussionerne, så vi ikke kom helt på afveje.
Når
skemaer, plancher og tegninger blev alt for uoverskuelige for mig, og
uforståelige, så har hun været god til at give rum for anden tankegang,
og til
at forklare indhold m.m.
Alt
i alt har dette været en proces som kan anbefales til alle, og jeg må
sige at
jeg synes at udbyttet har været ekstremt højt.”
Systemejer, Københavns Kommune
|